وزارت برابری اسپانیا برنامه‌ای را راه‌اندازی می‌کند که ساعاتی که مردان و زنان صرف انجام کارهای خانگی می‌کنند را شمارش می‌کند . این اقدام جدید توسط آنخلا رودریگز پام، معاون بین الملل وزارت برابری در یک سفر به ژنو اعلام شد. این سیاستمدار در سوئیس به سرپرستی نمایندگی اسپانیا در کمیته برای از بین بردن تبعیض علیه زنان (CEDAW) حضور داشت که گزارش دوره‌ای نهم درباره وضعیت اسپانیا در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

هدف از این برنامه، ایجاد امکان برای کاربران آن به منظور شناسایی بارهای اضافی که زنان متحمل می‌شوند و آگاهی مردان از هم‌مسئولیتی در کارهای خانگی است.این امیدواری وجود دارد که استفاده از این برنامه - که در ماه‌های آتی راه‌اندازی خواهد شد - تفاوت چشمگیری که در تقسیم بار بین زوجین وجود دارد را کاهش دهد، که بر اساس گزارشات، زنان گزارش کرده‌اند که بیش از دو برابر زمانی که مردان به انجام کارهای خانگی اختصاص می‌دهند، این کار را انجام می‌دهند.آنخلا رودریگز در اظهارات خود به رسانه‌ها، توضیح داد که این برنامه به طور مشابه با برنامه‌های دیگری مانند Splitwise کار می‌کند که برای تقسیم هزینه‌های مشترک بین افراد مختلف وجود دارد.روش آن این است که هر فرد در خانه روزمره خود را در موبایل ثبت می‌کند که چه کاری انجام داده و چقدر زمان صرف کرده است. سپس شمارنده زمان برنامه این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات را جمع‌آوری و نمایش دهد.

رودریگز توضیح داد که محاسبه زمان برای هر کدام از کارهای خانه بسیار مهم است، زیرا امکان جبران کردن یک کار با کار دیگر وجود ندارد. او به عنوان مثال تمیز کردن آشپزخانه را مطرح کرد. قبل از استفاده از برنامه، برای انجام این کار، نیاز بود خریدهایی را انجام داده و غذا را آماده کرد، که هر دو کار زمان‌بر و نه دقیقه‌ای است.وی اشاره کرد که این کار به طور کلی به عهده زنان است، اما علیرغم زحمتی که در انجام آن وجود دارد، تشخیص داده نمی‌شود. وی همچنین بر بار ذهنی مربوط به سازماندهی نیازهای خانه نیز تاکید کرد.

استفاده از این برنامه، به تمرین "بسیار جالب" برای کشف نحوه تقسیم وظایف در خانه بین مردان و زنان تبدیل خواهد شد، همچنین این معاون وزیر افزود که این برنامه می‌تواند شامل فرزندان یا همخانه ای ها، نیز بشود و به تعادل کمک کند.هنوز تاریخ مشخصی برای افتتاح این برنامه اعلام نشده است، اما خانم رودریگز اشاره کرد که اپلیمیشن مذکور «مدت‌هاست که آماده مناقصه است» و وزارت برابری انتظار دارد که در تابستان در دسترس قرار گیرد.بر اساس نتایج یک مطالعه اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، زنان در اسپانیا بیش از دو برابر زمانی که مردان به کارهای خانگی اختصاص می‌دهند، به آن اختصاص می‌دهند. خانم آنخلا رودریگز اما این نسبت را پنج به دو توضیح داد.

وزارت برابری تاکنون چندین کمپین مرتبط با کارهای خانگی انجام داده است. آخرین کمپین با نام "چارو" در کریسمس پخش شد.این کمپین رسانه ای با یک ویدیو همراه بود که به طرز شوخ‌طبعانه ای افراد را به کمک و همکاری ‌مسئولانه در آماده کردن خانه برای کریسمس ترغیب می‌کرد. در این شوخی هم پیامی وجود داشت که به بار تحمل شده توسط زنان در مراحل آماده‌سازی کریسمس اشاره می‌کرد.

کد خبر 15834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =